Poseł przeciwko likwidacji linii kolejowej

PKP zdecydowała o wyłączeniu z eksploatacji linii kolejowej Racibórz-Pietrowice Wielkie. Tymczasem linia ta jest bardzo ważnym elementem logistycznym łączącym Racibórz m.in. z bocznicą kolejową magazynów Chempestu w Wojnowicach, a także Kombinatu Rolnego Kietrz, strategicznej spółki państwa.
W sprawie decyzji PKP u ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej interweniuje już poseł Henryk Siedlaczek. Oto treść jego interpelacji.
Szanowny Panie Ministrze!
Pismem z dnia 22 listopada 2011 r PKP Cargo SA w Rybniku poinformowało Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Rolnictwa Chempest SA w Raciborzu o ostatecznym terminie wyłączenia z eksploatacji przez PKP PLK SA (będące spółką Skarbu Państwa) linii kolejowej Racibórz – Pietrowice Wielkie. Linia ta jest bardzo ważnym elementem logistycznym łączącym Racibórz m.in. z bocznicą kolejową magazynów nawozowoskupowo-paszowych Chempestu w Wojnowicach, a także Kombinatu Rolnego Kietrz, wpisanego na listę spółek strategicznych dla Skarbu Państwa. Firma Chempest zaś – jako czołowy dealer Zakładów Azotowych Puławy SA, których większościowy pakiet akcji posiada także Skarb Państwa – odbiera większość nawozów azotowych drogą kolejową, poprzez bocznicę w Lekartowie. Zakłady azotowe, jako największy producent nawozów azotowych na rynek krajowy, od lat wspierają aktywnie politykę państwa, realizując dostawy za pośrednictwem PKP Cargo.
Z drugiej strony PKP PLK, powołując się na zły stan techniczny nawierzchni, wyłącza z eksploatacji kolejne odcinki linii kolejowych, ograniczając odbiory nawozów z SA Puławy. Jest to więc jawny konflikt interesów, który naraża na straty również spółki Skarbu Państwa, widoczny tym bardziej że utrzymywanie infrastruktury kolejowej w należytym stanie technicznym, tak aby działające na rynku podmioty prywatne i państwowe mogły wykonywać swoją statutową działalność, należy do obowiązków PKP. Należy także liczyć się z nieuchronnym skutkiem zamknięcia linii kolejowej, którym będzie szybka degradacja linii, głównie w wynikukradzieży mienia państwowego.
Odrębną sprawą jest brak możliwości odbioru nawozów drogą kolejową, co spowoduje z kolei konieczność przewożenia kilkudziesięciu tysięcy ton masy towarowej po zniszczonych i zakorkowanych drogach naszego kraju, dodatkowo utrudniając ruch na drogach.
Szanowny Panie Ministrze! Ponieważ decyzja śląskiego zakładuspółki PKP PLK nie tylko ogranicza działalność firmy Chempest, ale również naraża na utratę korzyści Skarb Państwa, kieruję do Pana
następujące pytania:
1. Czy wyłączenie z eksploatacji przez PKP PLK SA linii kolejowej Racibórz – Pietrowice Wielkie jest, z uwagi na jej znaczenie logistyczne, zdaniem Pana Ministra, decyzją właściwą?
2. Czy, podejmując decyzję o likwidacji przedmiotowej linii kolejowej, dokonano jakiejkolwiek kalkulacji skutków tej decyzji?
3. Czy zamykanie linii kolejowych jest, zdaniem Pana Ministra, jedynym i właściwym sposobem „ominięcia” obowiązków utrzymywania infrastruktury kolejowej w należytym stanie technicznym i narażenia Skarbu Państwa na olbrzymie związane z tym straty?
Poseł Henryk Siedlaczek
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany