Szczerość raciborskiego gimnazjalisty

Niemal co piąty czuje się nie Polakiem a Europejczykiem, swój poziom życia ocenia jako dobry albo bardzo dobry, najważniejsze wartości w jego życiu to zdrowie i dobrze płatna praca, a najniżej oceniane, to patriotyzm i zdolność do poświęceń. Jaki jest obraz raciborskich gimnazjalistów.
Wyniki badań raciborskiej młodzieży właśnie ukazały się drukiem (Racibórz 2010), nakładem miejscowego oddziału Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. Tytuł tomu to "Racibórz. Dorastanie w przestrzeni miasta na początku XXI wieku", redakcja naukowa Ludmiła Nowacka, Edward Nycz. Badania gimnazjalistów przeprowadzono w czterech gimnazjach, wśród około 550 uczniów klas trzecich w 21 oddziałach.
Oto kilka ciekawych wyników zaczerpniętych z pracy dr. Nycza pt. Raciborski gimnazjalista 2010. Fragment fotografii zbiorowej (pomiędzy dziedzictwem przodków a fabrykowaniem siebie):
- Fakt posiadania pracy przez większość rodziców przekłada się na ocenę poziomu życia przez respondentów. Blisko 87% z nich, poziom życia swojej rodziny uważa za dobry lub bardzo dobry, wartość poziom „przeciętny” wskazało 12,5% badanych a zły zaledwie 0,6%. Nikt nie zaznaczył dopowiedzi „bardzo zły”.
Wśród młodych ponad połowa (57,7%) czuje się Polakami. Położenie geograficzne Raciborza (pogranicze Górnego Śląska i Śląska Opolskiego) skutkuje silnym związkiem ludności z kulturą śląską i immanentnym przenikaniem jej do codzienności Raciborzan – 35,7% respondentów definiuje siebie jako Polaka i Ślązaka. Jednak na uwagę zasługuje jeszcze jeden wybór dokonany przez młodych ludzi – 22,2% czuje się Europejczykami.
Wśród wartości życia codziennego badanej młodzieży naczelne miejsce zajmują kolejno: zdrowie, (perspektywa) pewnej i dobrej pracy, miłość, rodzina, wykształcenie, przyjaźń i życie towarzyskie, a najniżej cenione są: gotowość do poświęceń, patriotyzm, poczucie wspólnoty narodowej, szacunek dla symboli narodowych (kwestia patriotyzmu, polityki i zainteresowania życiem publicznym jest najniżej wartościowana przez badanych.).
- Badani uczniowie znajdują się obecnie właśnie w tym cyklu życia, w którym każdy młody człowiek staje przed ważnymi problemami swojego dojrzewania, zostaje zmuszony do dokonania wyboru wartości (ciągłość lub zmiana). Przemiany dokonujące się na przełomie ostatnich lat wprowadziły istotne różnice w systemie wartości dorosłych i młodzieży, znajdującej się w fazie modelowania poglądów na życie i świat, młodzieży bardzo wrażliwej na to, co się wokół niej dzieje. Współcześni młodzi nie znają już z własnego doświadczenia konsekwencji epoki realnego socjalizmu. Ich codzienność wypełniają teraz megatrendy globalizacyjne oraz trudności polskiej transformacji - komentuje autor.
opr. waw
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany