Rada przegłosowała podwyżkę opłat za śmieci. Mieszkańcy zapłacą od lipca 27 zł miesięcznie

Na majowej sesji rady miasta zatwierdzono podwyżkę opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Mieszkańcy zapłacą teraz 27 zł miesięcznie – o 30 procent więcej niż dotychczas. Wniosek o podwyżkę złożył prezydent Jacek Wojciechowicz, tłumacząc to wzrostem kosztów funkcjonowania systemu odbioru i zagospodarowania odpadów.
Dotychczasowa stawka za odbiór śmieci od mieszkańców wynosiła 21 zł miesięcznie. Nowa opłata została ustalona na poziomie 27 zł. Dla osób niesegregujących odpadów przewidziano stawkę podwyższoną – 54 zł miesięcznie. Również przedsiębiorcy i instytucje zapłacą więcej – w ich przypadku opłaty wzrosną o 45 procent.
Wniosek o podwyżkę przedstawił prezydent miasta Jacek Wojciechowicz. Podczas sesji tłumaczył, że zmiana stawek jest konieczna ze względu na rosnące koszty działania systemu gospodarowania odpadami. Nowa stawka ma pozwolić na pokrycie rzeczywistych kosztów, bez potrzeby dopłat z budżetu miasta.
Czytaj: Histeryczna aktywność opozycji. Komunikat Prezydenta Miasta w sprawie opłat za śmieci
Radny Dariusz Polowy zakwestionował zasadność podwyżek, twierdząc, że miasto dysponuje ponad 2 milionami złotych nadwyżki z opłat mieszkańców. Skarbnik Dariusz Holesz odrzucił te wyliczenia, uznając je za błędne. Prezydent Wojciechowicz stwierdził: – Jeśli Polowy ma rację, to doniósł sam na siebie. – I na mnie – dodał były prezydent Mirosław Lenk.
Przyjrzenie się wyliczeniom Polowego zapowiedział skarbnik, a sprawą ma się również zająć Regionalna Izba Obrachunkowa, która opiniuje projekty budżetów gmin. W opinii skarbnika, gdyby dochodziło do nieprawidłowości w gospodarce odpadami, zostałoby to wcześniej wychwycone przez instytucje nadzoru.
Tak głosowano
Metoda, stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
§ 1.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstającymi na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy, stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty ustalonej w § 2 niniejszej uchwały.
§ 2.
Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 27,00 zł miesięcznie za mieszkańca zamieszkującego nieruchomość.
Określa się stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości 54,00 zł miesięcznie za mieszkańca zamieszkującego nieruchomość.
§ 3.
Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, za:
worek o pojemności 80 l – w wysokości 20,00 zł,
pojemnik o pojemności 110/120 l – w wysokości 32,00 zł,
pojemnik o pojemności 240 l – w wysokości 56,00 zł,
pojemnik o pojemności 440 l – w wysokości 89,00 zł,
pojemnik o pojemności 660 l – w wysokości 130,00 zł,
pojemnik o pojemności 1100 l – w wysokości 196,00 zł,
pojemnik o pojemności 7000 l – w wysokości 1222,00 zł,
pojemnik o pojemności 1,1 m³ typu „dzwon” – w wysokości 196,00 zł,
pojemnik o pojemności 2,5 m³ typu „dzwon” – w wysokości 439,00 zł.
Określa się stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, jeżeli właściciele nieruchomości nie wypełniają obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny, za:
worek o pojemności 80 l – w wysokości 40,00 zł,
pojemnik o pojemności 110/120 l – w wysokości 64,00 zł,
pojemnik o pojemności 240 l – w wysokości 112,00 zł,
pojemnik o pojemności 440 l – w wysokości 178,00 zł,
pojemnik o pojemności 660 l – w wysokości 260,00 zł,
pojemnik o pojemności 1100 l – w wysokości 392,00 zł,
pojemnik o pojemności 7000 l – w wysokości 2444,00 zł,
pojemnik o pojemności 1,1 m³ typu „dzwon” – w wysokości 392,00 zł,
pojemnik o pojemności 2,5 m³ typu „dzwon” – w wysokości 878,00 zł.
§ 4.
Ustala się sposób obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstającymi na terenie nieruchomości, która stanowi w części nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne – dla części, na której prowadzona jest działalność, stanowiący iloczyn stawki 1,30 zł miesięcznie i powierzchni użytkowej lokalu wyrażonej w m², z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
Dla części nieruchomości, na której prowadzona jest działalność kulturalna przez instytucje kultury lub działalność pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, ustala się sposób obliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstającymi w tej części nieruchomości, stanowiący iloczyn stawki 0,65 zł miesięcznie i powierzchni użytkowej lokalu wyrażonej w m², z zastrzeżeniem ust. 3.
Określa się stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości:
2,60 zł miesięcznie za 1 m² powierzchni użytkowej lokalu dla nieruchomości, o których mowa w ust. 1,
1,30 zł miesięcznie za 1 m² powierzchni użytkowej lokalu dla nieruchomości, o których mowa w ust. 2.
Rozdział 2. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowych
§ 5.
Ustala się ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, w wysokości 174,60 zł rocznie.
Określa się stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny – w wysokości 349,20 zł rocznie.
Rozdział 3. Zwolnienie z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
§ 6.
Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostującymi bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, wynosi 2,00 zł miesięcznie od mieszkańca w stosunku do stawki opłaty ustalonej w § 2 ust. 1.
Oświadczenie radnego Dariusza Polowego
Szanowni Państwo,
Czuję się w obowiązku powiedzieć mieszkańcom Raciborza prawdę. Prawdę o nadwyżce w systemie gospodarki odpadami w Raciborzu. Prawdę o skandalicznej podwyżce szykowanej przez prezydenta Wojciechowicza i radnych skupionych wokół przewodniczącego Lenka.
Szanowni Państwo,
przez wiele lat zajmowałem się gospodarką odpadami i poznałem te sprawy dokładnie. Moim sukcesem było przywrócenie wywozu śmieci przez nasze raciborskie Przedsiębiorstwo Komunalne oraz doprowadzenie do tego, że w Raciborzu opłata za odpady dla mieszkańców była i jest najniższa w regionie.
Oto tabela przedstawiająca wartość nadwyżki w raciborskim systemie gospodarowania odpadami. Wszystkie dane pochodzą z oficjalnych dokumentów Urzędu Miasta Racibórz, czyli ze sprawozdań z wykonania budżetu za kolejne lata. Ta nadwyżka to 2 140 000 zł. Jestem w stanie udowodnić te wyliczenia. Jestem do dyspozycji dla każdego, kto jest tym tematem zainteresowany. Powtórzę raz jeszcze: jestem w stanie udowodnić te wyliczenia w oparciu o oficjalne, ogólnodostępne dane.
Mam świadomość, że dla wielu osób są to sprawy skomplikowane i trudne. Obowiązek prawidłowego wyliczenia spoczywa na prezydencie Wojciechowiczu i na podległym mu Urzędzie Miasta.
Szanowni Państwo,
materiały przygotowane przez Urząd Miasta nie podają prawdziwych wartości. Nie wiem, czy to z niekompetencji, czy też z wyrachowania i chęci manipulacji. Ostrzegam Państwa, abyście nie dali się oskubać ludziom, którzy obecnie rządzą Raciborzem.
Pieniądze były przez Państwa wpłacane przez lata i przez lata odkładała się nadwyżka. Są władze miast, które postanowiły oddać pieniądze z nadwyżki mieszkańcom w formie obniżonej opłaty – np. Rybnik. Ja podobnie, w poprzedniej kadencji, sześć razy proponowałem taką obniżkę, jednakże ówczesna większość w Radzie Miasta ze względów politycznych się na nią nie zgodziła. Dzisiaj ci sami ludzie namawiają do podwyżki, mimo tego, że w naszym systemie jest ponad 2 mln złotych nadwyżki wpłaconej przez mieszkańców.
Ostrzegam Państwa raz jeszcze, abyście nie dali się oskubać ludziom, którzy obecnie rządzą Raciborzem.
Racibórz, 28.05.2025 r.
Dariusz Polowy
radny Rady Miasta Racibórz,
Przewodniczący Klubu Silny Racibórz
Komentarze (28)