Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności15 lutego 202012:49

Pięć firm chce zaprojektować nowy raciborski dworzec. Przebudowa może ruszyć już w 2021 roku

Pięć firm chce zaprojektować nowy raciborski dworzec. Przebudowa może ruszyć już w 2021 roku - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz:

Najtańsza oferta opiewa na kwotę ponad 350 tys. zł, najdroższa na 700 tys. zł. Pierwotnie miał to być mały dworzec systemowy. W październiku PKP zmieniła jednak plany. Początek prac budowlanych to perspektywa już 2021 roku. 

Zbudowany w czasach PRL dworzec, stojący na miejscu pierwszego z połowy XIX w., ma 2233 m2. - Pomimo dobrego stanu technicznego, budynek potrzebuje gruntownej przebudowy, aby był w pełni funkcjonalny i estetyczny – przekonywało we wrześniu PKP. Zaplanowano wtedy częściowe wyburzenie i przebudowę do formy parterowego innowacyjnego dworca systemowego. Nowy miał mieć łącznie 492 m kw.: 264 m kw. w części publicznej, 138 m kw. komercyjnej, 90 m kw. technicznej. Przewidziano w nim poczekalnię z kasami, toaletami i pomieszczeniami komercyjnymi oraz technicznymi dla Kolei Śląskich, Polregio i PKP SA. W otoczeniu dworca założono ok. 30 stojaków dla rowerów, min. 40 miejsc parkingowych oraz min. jedno miejsce do ładowania pojazdów elektrycznych. Do tego zatoka Kiss and ride, czyli miejsce do krótkiego postoju.

Reklama


- Dworzec po przebudowie ma być dostosowany do realnego zapotrzebowania zarówno na obsługę pasażera jak i komercyjnego. Modernizacja obecnego dworca będzie się wpisywać w obowiązujące trendy projektowania z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i efektywności wykorzystania budynku. Planowana inwestycja zakłada stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych spełniającej obowiązujące standardy międzynarodowe oraz w pełni dostosowanej do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się (PRM) - zapewniało PKP, które ogłosiło wtedy przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej, projektowej oraz okołoprojektowej wraz z nadzorem autorskim dla przebudowy.

Decyzja była zaskoczeniem dla władz Raciborza, które cały czas były przekonane, że PKP chce przebudować obecny dworzec, a nie stawiać znacznie mniejszy obiekt. W tym kierunku szły prowadzone w 2018 roku konsultacje. 30 października wiceprezydent Michał Fita oraz minister Michał Woś spotkali się z członkiem zarządu PKP S.A. Małgorzatą Zielińską. Po tym spotkaniu PKP zadeklarowało, że odstąpi od idei budowy małego dworca systemowego na rzecz przebudowy istniejącego budynku, i zaprojektowania w nim powierzchni na cele publiczne, komercyjne i obsługę dworca.

Reklama


- Miasto i PKP wznowiły rozmowy w tym temacie. Pierwsze spotkanie odbyło się 25 października w siedzibie PKP Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach. W wyniku poczynionych ustaleń, miasto wydało oświadczenie w którym podtrzymuje akces współpracy przy założonej w planach inwestycyjnych PKP modernizacji budynku dworca kolejowego w Raciborzu na zasadzie przebudowy istniejącego obiektu, w ramach i na bazie przedłożonego w 2016 roku przez PKP wariantu nr 3 - koncepcji przebudowy dworca. Zatem gmina aprobuje podjęcie dalszych działań zmierzających do zaprojektowania powierzchni, zgodnie z założeniami na cele publiczne, komercyjne i obsługę dworca, jak również zaaranżowanie powierzchni zewnętrznej wokół dworca, poprzez zabezpieczenie części obszaru pod funkcję ogólnodostępnego parkingu i wiat rowerowych - napisano w oficjalnym komunikacie.

Władze Raciborza wyraziły wolę wynajmu części powierzchni docelowo zmodernizowanego budynku dworca, z przeznaczeniem na lokalizację i przeniesienie jednostki Straży Miejskiej w Raciborzu oraz lokalizację strefy coworkingu, a także związane z obsługą dworca i ruchu pasażerskiego. Ponadto gmina zadeklarowała pomoc przy wynajmie powierzchni komercyjnej na terenie zmodernizowanego obiektu.

Informacja z otwarcia ofert na zadanie pod nazwą "Usługa projektowa, wykonanie dokumentacji przedprojektowej, projektowej oraz okołoprojektowej wraz z nadzorem autorskim dla zadania inwestycyjnego Przebudowa dworca kolejowego Racibórz”

GPVT PRACOWNIA ARCHITEKTONICZNA S.C. POZNAŃ 350 550 zł
MAPLE Katowice 388 557 zł
AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz 480 142,80 zł
AN ARCHI GROUP Sp. z o.o., GLIWICE 654 310,80 zł
MERiTUM PROJEKT Katowice 700 000 zł.

- W połowie marca ma nastąpić podpisanie umowy z wyłonionym projektantem. Według założeń SIWZ, projektant ma 46 tygodni na realizację zamówienia. Potem od razu rusza przetarg na wyłonienie wykonawcy. Rozpoczęcie budowy planowane jest już w 2021 r., a zakończenie w 2023 roku - informuje wiceprezydent Fita po niedawnej, 12 lutego, wizycie w Warszawie i ponownym spotkaniu z Małgorzatą Zielińską. 

W galerii pokazujemy kolejno plany IDK dla Raciborza, poglądowe warianty IDK oraz wiariant przebudowy, o którym mówiono jeszcze w 2018 r.

Autor: Grzegorz Wawoczny, redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 22.03.2024
21 marca 202421:40

Nasz Racibórz 22.03.2024

Nasz Racibórz 15.03.2024
14 marca 202421:35

Nasz Racibórz 15.03.2024

Nasz Racibórz 08.03.2024
7 marca 202423:50

Nasz Racibórz 08.03.2024

Nasz Racibórz 01.03.2024
29 lutego 202423:20

Nasz Racibórz 01.03.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.