W szkołach z gminy Nędza zapobiegają dysleksji
Dysleksja to problem coraz bardziej powszechny. Specjaliści są zgodni - wczesna interwencja terapeutyczna pomaga oszczędzić dzieciom wielu szkolnych niepowodzeń. Zapobiegać problemom pomagają specjalne dodatkowe zajęcia jakie odbywają się w szkołach dzięki projektowi "Indywidualizacja Gminy Nędza" w ramach dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego programu Kapitał Ludzki.
Jedna z sal do edukacji wczesnoszkolnej na pierwszym piętrze Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Nędzy. Spokój, przyjemna atmosfera. - Fajnie się bawimy! - uśmiecha się Kuba z I b. - No, i pani jest fajna! - dorzuca szybko. - Jest super, bo jest tutaj nasza pani, a poza tym bawimy się w ciekawy sposób. No bo na przykład takie klocki, to one nie są takie zwyczajne, tylko z literkami i my je układamy w całe słowa. I pani potem sprawdza czy się nam udało i przyznaje punkty - wyjaśnia skrupulatnie Wiktoria z III b.
Dzieci z klasy pierwszej przede wszystkim utrwalają literki. - To dla nich nowość, więc powtarzają je sobie, układają literowane klocki, od pojedynczych liter, po pełne wyrazy. Dzięki temu, że wszystko odbywa się w formie zabawy, dzieciom łatwiej przyswaja się wiedzę, szybciej zapamiętują wiadomości - wyjaśnia Ewa Skatuła, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej.
Dzieciom w przyswajaniu wiedzy pomagają atrakcyjne pomoce dydaktyczne - jest alfabet na kolorowych klockach, "Creativ Memo" przypominające popularne "Memory", są Puzzelatory, czyli edukacyjne puzzle podłogowe, dodatkowo w pracy z dziećmi pomaga specjalny program komputerowy, który ludzkim głosem z muzyką relaksacyjną i śpiewem ptaków w tle, przekazuje uczniom przeróżne komunikaty.
Podobne zajęcia odbywają się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Górkach Śląskich. Mała szkoła, niewielu uczniów, dobrze wyposażone klasy. Nauczyciele dobrze znają potrzeby każdego ucznia. Czesława Wranik pracę z dziećmi rozpoczyna od... gimnastyki. Ale nie takiej zwykłej jak na W-Fie. - To ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej Dennisona. Dzieci wykonują ruchy naprzemienne, np. kolanem dotykają dłoni lub łokcia. Ćwiczenia usprawniają pracę pólkul mózgowych, a co za tym idzie - mają wpływ na koordynację ruchową oraz właśnie czytanie i pisanie - wyjaśnia Czesława Wranik.
W szkole w Górkach Śląskich, w ramach projektu, poza zajęciami dodatkowymi usprawniającymi czytanie i pisanie, odbywają się też zajęcia korygujące wady postawy. - Dzieci do zajęć aż się palą, bo wykorzystywany jest na nich naprawdę ciekawy sprzęt. I co ważne, materiały, które trafiły do nas w ramach projektu, zostaną u nas i będą wykorzystywane także po jego zakończeniu - zaznacza Jolanta Kupczyk, dyrektor ZSP w Górkach Śl.
(ug)
Komentarze (0)
Komentarze zostały zablokowane.