Marketing szeptany, zalety i wady tej formy reklamy
Marketing szeptany, czyli inaczej buzz marketing, to działanie, które polega na tworzeniu wpisów na forach dyskusyjnych, blogach czy grupach w social media, które zachęcają do dyskusji na temat określonego przedsiębiorstwa, oferowanych przez nich usług czy sprzedawanych produktów. Dzięki temu możemy sprawdzić co uważają o nas klienci oraz potencjalni klienci, określić jakąś niszę dla oferowanych przez przedsiębiorstwo produktów, może wywołać działania zakupowe, których oczekujemy, a dodatkowo jest stosunkowo tania względem innych działań marketingowych, a jednocześnie jest w stanie przynieść zwiększenie zysków. Niestety dużo firm o tym nie pamięta, a mogłoby dzięki temu wiele zyskać. Może to wynikać z tego, że często mamy mylne wyobrażenie na temat takiego rodzaju reklamy – warto je rozwiać.
Jak się za to odpowiednio zabrać?
Żeby marketing szeptany mógł się udać, trzeba określić jak w ogóle podejść do tego tematu, aby to miało ręce i nogi, i przyniosło zamierzony efekt. Najważniejszą rzeczą jest to, aby szeptacz, czyli osoba, która się tym marketingiem szeptanym zajmuje, miała pojęcie na temat tego, co zamierza robić. Bardzo łatwo jest przekroczyć cienką linię pomiędzy dobrze skrojonym buzz marketingiem, a spamem. Nie chcemy, aby nasze teksty zostały potraktowane jako ta druga opcja.
Szeptacz musi wiedzieć, że trzeba takie wpisy dodawać w miejscach, które odpowiadają branży danego przedsiębiorstwa, które się na taką reklamę decyduje. Nie możemy przecież chwalić wierteł na forum, które zrzesza makijażystki, gdzie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na tematy makijażu albo zachęcać do dyskusji na grupie dla mam, reklamując drzwi (chyba, że faktycznie padło pytanie jakie drzwi do pokoju dla dziecka wybrać). Określmy więc, gdzie nasz produkt lub naszą usługę, mamy okazję zareklamować i udzielajmy się tam. Nie twórzmy nowych wątków, bo to jeden z największych błędów jakie możemy popełnić. Szukajmy takich, w których możemy sprytnie wpleść nasz komentarz.
Najważniejsze, aby szeptacz nie był osobą, która nie ma za sobą żadnej historii wpisów. Wtedy internauci wyczują jakie są jego zamiary i nie potraktują go poważnie. Jeśli wcześniej się nie udzielał, a teraz nagle pojawia się i od razu rzuca hasłem o jakichś kosmetykach, nie ma szans na osiągnięcie zamierzonego celu.
Absolutnie należy przestrzegać kilku zasad
Wpisy, które dodajemy na danym forum, muszą przestrzegać wszystkich zasad poprawnej polszczyzny. Muszą być napisane starannie, nie zawierać błędów ortograficznych i stylistycznych. Absolutnie nie wolno szeptaczowi na obrażanie kogokolwiek i złe mówienie o konkurencji. To, co dodaje, musi być napisane w taki sposób, aby nie było widać, że jest to jakakolwiek reklama. Pamiętajmy więc, że nie mają to być peany na cześć danego produktu, a jedynie subiektywna, bądź co bądź, opinia, która wywoła dyskusję, dzięki której przekonamy kogoś do zakupu.
Wpis musi odpowiadać na zadane pytanie i intrygować ludzi, rozwiewać wątpliwości, zachęcać, ale nie w sposób nieprzemyślany i natrętny, w innym przypadku NIE MA ŻADNYCH SZANS, na osiągnięcie celu. Kolejnym atutem może być, a nawet powinno to tak wyglądać, aby szeptacz włączył się w dyskusję i był zaangażowany, zanim cokolwiek poleci danym osobom. Na pewno wielokrotnie zdarzyło nam się kupić coś polecanego w dyskusji, nawet jeśli się zarzekamy, że reklama na nas nie działa i że jesteśmy odporni na działania marketingowe. Prawdopodobnie marketing szeptany, który prowadziła dana osoba, był tak dobry, że nie spostrzegliśmy się, że to po prostu opłacona reklama.
Jak wyglądają koszty marketingu szeptanego?
Jak wcześniej zostało wspomniane – nie są one wysokie, a na pewno niewspółmierne z tym, ile klientów możemy dzięki temu zyskać. Jeśli ktoś oferuje nam, że za 20 złotych jest w stanie dodać 100 wpisów o naszym produkcie, w różnych miejscach, z pewnością nie zrobi tego dobrze, tylko “aby były”, zostanie posądzony o spam i tylko nam zaszkodzi. Nie chcemy takich sytuacji. Dobrze więc pamiętać, że za 10 dobrej jakości, merytorycznych wpisów, profesjonalny szeptacz zażyczy sobie od 30 do 80 złotych i jest to akceptowalna, rozsądna stawka.
Niektóre firmy proponują taką usługę, na przykład jako jedno z działań, które posiada ich oferta. Jedną z takich firm może być adconnect.pl, która tworzy dla klient dedykowaną stronę, na którą składa się strona główna oraz 2 podstrony, a następnie zajmuje się pozycjonowaniem i innymi działaniami z tego zakresu, ale także marketingiem szeptanym. Posiada swoją sieć reklamową i z pewnością dobierze odpowiednie forum, blog lub grupę, na której postanowi umieścić dedykowane wpisy z zakresu marketingu szeptanego. I zrobi to wszystko w ramach jednej oferty, którą można wykupić. Wydaje się to oczywiście rozsądnym rozwiązaniem, ponieważ lepiej jest to zlecić takiej firmie, która posiada w tym zakresie doświadczenie i wiadome jest, że przyniesie nam to korzyści, a nie zaszkodzi. Chcemy bowiem być traktowani poważnie i być kojarzeni dobrze, a nie zależy nam na kopaniu pod sobą dołków.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany