Linia kolejowa warta 100 mln zł! Kłopoty z projektem drogi Racibórz-Pszczyna
Chodzi o etap 1 od ul. Rybnickiej (DW 935 na skrzyżowaniu z ul. Piaskową w Raciborzu) do węzła z ul. Pstrązką (DW 923). Jak się okazuje, projektowano nie mając decyzji o likwidacji linii kolejowej nr 176 z Olzy do Markowic. Kłopot pojawia się na Dębiczu, niedaleko Auchan.
Ujawnił to dziś na sesji wiceprezydent Dominik Konieczny. Jak się okazuje, wspólnie z władzami wojewódzkimi, w tym członkiem zarządu Michałem Wosiem, analizowany jest pomysł wyłączenia odcinka drogi Racibórz-Pszczyna na wysokości od Piaskowej w Raciborzu do Pstrązkiej z nową przeprawą odrzańską do odrębnego zadania, które być może udałoby się zrealizować z rządowego programu mosty dla regionów. To przyspieszyłoby budowę tak potrzebnego nowego mostu na UIdze. Prezydent rozmawiał już w tej sprawie z ministrem inwestycji i rozwoju.
Deklaracji z Warszawy nie ma żadnych, jest natomiast kłopot z budową nowej drogi na wysokości Dębicza. Dotychczasowy projekt, realizowany przez poprzednią ekipę w ratuszu, zakłada likwidację linii kolejowej Olza-Dębicz-Markowic. Jak informował Konieczny, PKP PLK chciało ją zlikwidować, ale w 2017 r. się z tego na piśmie wycofało i treść tego pisma była w raciborskim ratuszu znana. Mimo to prace projektowe trwały.
Dziś kwestia budowy nowej drogi utknęła w martwym punkcie. Jeśli bowiem linia ma pozostać, wówczas trzeba zaprojektować na nowo węzeł komunikacyjny. Drogi dojazdowe muszą się znaleźć nad torami, a inwestycja wymusi wycięcie znacznych połaci lasu Bismarck wzdłuż ul. Brzeskiej. Ten wariant ma kosztować dodatkowe 100 mln zł.
Radni opozycji dziwili się po co utrzymywać linię, która zarasta chaszczami i nikt jej nie użytkuje. Prezydent tłumaczył, że nie ma wpływu na decyzje i musi uwzględniać stan, jaki jest. A jest taki, że projekt drogi Racibórz-Pszczyna, nie mając końcowych uzgodnień, skrojono pod likwidację linii, co w obecnym stanie nie nastąpi.
Wiceprezydent Konieczny zapewnił, że władze pracują nad rozwiązaniem tego problemu.
Linia kolejowa nr 176 – jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa powstała w latach 1914–49. Jako pierwszy, w 1914 roku powstał odcinek Syrynia – Olza, jako część linii kolejowej łączącej Olzę z KWK Rydułtowy-Anna. Następnie, latem 1925 roku oddano do użytku odcinek od Syryni do stacji Brzezie nad Odrą. 2 października 1949 roku połączono Brzezie nad Odrą ze stacją w Markowicach, gdzie połączono go z linią nr 151. Jednak we wrześniu 1968 zamknięto ten odcinek dla ruchu pasażerskiego, a również we wrześniu 1981 roku pozostałą część linii. Linia była jednak eksploatowana do przewozów towarowych. Wykorzystywała ją kopalnia "Anna" oraz zakład odzysku węgla w Bukowie. W lipcu 2015 roku poinformowano, że PKP PLK rozpoczęły procedurę likwidacji 15-kilometrowego odcinka linii pomiędzy Raciborzem a Syrynią. Likwidacja związana jest z zaprzestaniem wydobycia węgla kamiennego w kopalni "Anna" pod koniec 2011 roku. (źródło: wikipedia.pl).
Projekt budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna został podzielony na 6 etapów.
Etap 1 od ul. Rybnickiej (DW 935 na skrzyżowaniu z ul. Piaskową w Raciborzu) do węzła z ul. Pstrązką (DW 923);
Etap 2 od węzła z ul. Pstrązką (DW 923) do węzła z ul. Raciborską ( DW 935 w Rydułtowach);
Etap 3 od węzła z ul. Raciborską (DW 935 w Rydułtowach) do włączenia projektowanym rondem na ul. Sportowej w Rybniku (rondo realizowane wg odrębnej dokumentacji);
Etap 4 od DK45 w Rudniku do węzła z ul. Rudzką (DW 919); Etap 5 od węzła z ul. Rudzką DW 919 do ul. Rybnickiej DW 935 na skrzyżowaniu z ul. Piaskową w Raciborzu) - trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy
(waw)
Komentarze (0)
Dodaj komentarz