DW 935 Racibórz-Rybnik do przebudowy etapami. Ważna dla Raciborza inwestycja drogowa jeszcze w tym roku
Jeszcze w tym roku, jak wynika z przyjętej właśnie wieloletniej prognozy finansowej województwa śląskiego na lata 2019-2030, ma się rozpocząć I etap przebudowy DW 935. To droga wojewódzka od Ronda Solidarności w Raciborzu (nerka) przez Reymonta, pl. Mostowy, Bosacką i Rybnicką do Rybnika. Koszt oszacowano na 120,1 mln zł. I etap obejmie rondo przy Mechaniku i wyjazd w stronę Kornowaca.
W tym roku inwestor, czyli Śląski Urząd Marszałkowski poprzez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, planuje wydać 2,9 mln zł, w przyszłym roku 40,1 mln zł. W ramach pierwszego przetargu ZDW wyłoni wykonawcę ronda przy Mechaniku (pisaliśmy o tym tutaj), w drugim pozostałych odcinków drogi - od Auchan do skrzyżowania z DW 933 w Rzuchowie.
Planowana inwestycja - jak informuje raciborski magistrat w odniesieniu do odcinka miejskiego - ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu poprzez jego uspokojenie (zwłaszcza na odcinkach przebiegających przez tereny zabudowane) oraz zapewnienie odpowiedniej płynności dzięki wprowadzeniu jednolitych przekroi, poprawie stanu technicznego nawierzchni, budowie chodników, ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych. Zostały zweryfikowane lokalizacje istniejących przejść dla pieszych oraz zaprojektowane nowe przejścia i przejazdy dla rowerzystów.
Podstawowe parametry techniczno-użytkowe
- klasa techniczna – G,
- prędkość projektowa – 50 km/h
- przekrój uliczny – jednojezdniowy 1/2 i dwujezdniowy 2/2 (odcinek na terenie miejscowości Racibórz)
- szerokość poboczy gruntowych – 1.25 m
- szerokość pasów ruchu jezdni ulicy – 3.50 m
- wysokość skrajni drogowej – 4.60 m
- dopuszczalne obciążenia nawierzchni – 115 kN/oś
- skrzyżowania jednopoziomowe
- nawierzchnia jezdni z mieszanki SMA o polepszonych właściwościach akustycznych (tzw. „cicha nawierzchnia”)
- pobocza ulepszone kruszywem łamanym lub destruktem po frezowaniu istniejącej nawierzchni.
W ramach przebudowy drogi wojewódzkiej zostanie wykonane oświetlenie drogowe oraz przewiduje się uporządkowanie odwodnienie drogi poprzez ujęcie wód opadowych i roztopowych w systemy otwarte (rowy przydrożne) oraz w projektowane odcinki kanalizacji deszczowej. Zaprojektowane zostaną niezbędne urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie jak bariery ochronne, balustrady dla pieszych, oznakowanie poziome i pionowe, sygnalizacje świetlne i inne urządzenia sterowania ruchem.
Na terenie miasta droga znajdować będzie się w większości przebiegu w granicach istniejącego pasa drogowego. Skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 919 i ul. Zamkową zaprojektowano jako rondo turbinowe czterowlotowe. Za skrzyżowaniem drogę zaprojektowano jako dwujezdniową z pasem rozdziału kontynuowanym do skrzyżowania z ul. Jana. Na dalszym odcinku droga przyjmuje przekrój jednoprzestrzenny z zabrukowanym pasem rozdzielającym pasy ruchu w przeciwnych kierunkach.
W rejonie wiaduktu kolejowego szerokość jezdni dostosowano do obiektu inżynierskiego i szerokość jezdni zredukowano do 7,00 m. Przewiduje się obniżenie niwelety dla uzyskania wymaganej dla drogi klasy G skrajni 4,60 m. Chodnik oraz ścieżkę rowerową poprowadzono projektowanym tunelem po prawej stronie drogi wojewódzkiej.
Na dalszym odcinku drogi wprowadzono zmiany polegające na utrzymaniu przekroju podstawowego o szerokości jezdni wynoszącej 7,00 m. Zaprojektowano chodniki, ścieżki rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe. Przeprojektowano istniejące zatoki autobusowe z zachowaniem normatywnych parametrów technicznych oraz z uwzględnieniem rezerwy terenu dla lokalizacji wiat przystankowych.
Fragmenty dokumentacji można obejrzeć [tutaj]
Opr. (waw)
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany