Trudny rok dla raciborskiego PKS-u. Poważny problem dla nowych władz powiatu
- Bez wsparcia finansowego ze strony powiatu oraz gmin z jego terenu spółka nie jest w stanie zapewnić połączeń komunikacyjnych - usłyszeli członkowie ustępującego zarządu w starostwie. Z problemem funkcjonowania samorządowej spółki będzie sobie musiał poradzić nowy starosta i nowa rada. Z PKS-u odchodzą kierowcy. Nowych brak. Pracownicy chcą podwyżki.
Sprawę omawiano na zarządzie powiatu 18 października. Treść znana jest z protokołu opublikowanego w biuletynie informacji publicznej.
- Prezes zarządu PKS - jak czytamy w dokumencie - poinformował, że rok 2018 nie jest łatwy dla spółki, a wpływ na sytuację finansową ma cena paliwa. Na dzień dzisiejszy cena paliwa jest wyższa o 0,78 zł na litrze niż na początku roku. Koszt paliwa wynosi ok. 60 000 zł miesięcznie, mimo wprowadzonych w spółce oszczędności. Drugim czynnikiem wpływającym na sytuację spółki jest czynnik ludzki. Pracownicy zatrudnieni w spółce nie otrzymali w 2018 r. świadczeń wynikających z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wypłacone zostały załodze natomiast dwie transze nagród w I i II kwartale br. po 200 zł brutto. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych zostanie przywrócony od 2019 r., spowoduje to wzrost kosztów o ok. 180 000 zł. Braki kadrowe wśród kierowców wiążą się z koniecznością świadczenia pracy w godzinach nadliczbowych. Młodzi pracownicy rezygnują z pracy, podejmując zatrudnienie w konkurencyjnych zakładach pracy. Pracownicy spółki oczekują podwyżki wynagrodzeń w wysokości 300 zł netto, podkreślając, że od 3 lat nie otrzymali podwyżki. Prezes Zarządu zaproponował podwyżkę w wysokości 200 zł netto na osobę (300 zł brutto). Koszt podwyżki wynagrodzeń w 2019 r. wyniesie ok. 600 000 zł. Prezes zarządu dodał, że 21 osób rozwiązało umowę o pracę, w tym 7 w październiku 2018 r. Kolejnych 9 pracowników chce odejść na emeryturę. W celu pozyskania kierowców spółka zorganizuje bezpłatne kursy prawa jazdy kategorii D, jednak na dzień dzisiejszy brak jest zainteresowanych.
Spółka utraciła zdolność do samodzielnego wykonywania przewozów, stąd podjęto decyzję o podpisaniu umowy z podwykonawcą. Jest to praktykowane np. w komunikacji miejskiej.
Pracownicy spółki podkreślają, że bez wsparcia finansowego ze strony Powiatu Raciborskiego oraz gmin z jego terenu spółka nie jest w stanie zapewnić połączeń komunikacyjnych na terenie Powiatu Raciborskiego. W aktualnym stanie prawnym jak najszybsze zawarcie umowy ze spółką jako podmiotem wewnętrznym staje się kluczowe dla przyszłości spółki. Prezes Zarządu zaproponował, aby umowa obowiązywała od dnia 1 lutego 2019 r.
Członek zarządu Andrzej Chroboczek podkreślił, że umowa, o której mówił przedmówca, dotyczy świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego i na ten cel zostaną przekazane środki finansowe przez Powiat Raciborski. W umowie zostanie zagwarantowana kwota przypadająca jako udział Powiatu Raciborskiego w kosztach tegoż transportu w wysokości 230 000 zł. Po potwierdzeniu przez gminy Powiatu Raciborskiego pomocy finansowej na realizację transportu publicznego umowa ta zostanie aneksowana o wielkość tej pomocy finansowej. Przychylił się do propozycji prezesa zarządu, aby umowa obowiązywała od dnia 1 lutego 2019 r.
opr. w
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany