Przekształcenie szpitala było natychmiastowe, bez odwołania!
- W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami w sprawie procedury postępowania przy przekształceniu Szpitala Rejonowego w Raciborzu w szpital zakaźny jednoimienny informuję, że polecenie wojewody 28/2020 z 15 marca 2020 r. zostało wydane na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U.2020.374, dalej specustawa). Ustawodawca przewidział, że polecenia te podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Jednocześnie nie przewidziano w ustawie trybu odwoławczego - informuje dyrekcja szpitala zakaźnego w Raciborzu.
Polecenia te mogły być wydawane także ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) lub za pomocą innych środków łączności. Istotne okoliczności takiego załatwienia sprawy powinny być utrwalone w formie protokołu.
Ponadto w ust. 6 art. 11 specustawy (w brzemieniu obowiązującym do 18 kwietnia 2020 r.) wprost stanowi, że polecenia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy załatwianej w drodze decyzji administracyjnej, a także nie mogą dotyczyć czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych oraz czynności z zakresu ścigania wykroczeń, co wskazuje, że ustawodawca nie nadał poleceniom rangi decyzji administracyjnych, od których przysługuje tryb odwoławczy, podobnie jak od poleceń wydawanym w trybie art. 25 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz.U.2019.1464 t.j.).
Dopiero nowelizacja między innymi art. 11 specustawy dokonana przez art. 73 pkt 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. (Dz.U.2020.695) zmieniającej specustawę z dniem 18 kwietnia 2020 r. doprowadziła do tego, że poleceniom wojewody został przyznany walor decyzji administracyjnych, od których przysługuje tryb odwoławczy zgodnie z regułami kodeksu postępowania administracyjnego.
Oczywiście można byłoby się dopatrywać analogii w zaskarżaniu wadliwych, niepełnych aktów władczych administracji publicznej (w odniesieniu do poleceń wydawanych przed nowelizacją art. 11 specustawy), jednakże ze względu na ramy tej informacji jest to niemożliwe. Co do zasady w tym przypadku należy uznać, że nie było żadnych realnych i skutecznych możliwości wstrzymania realizacji polecenia w oparciu o obowiązujące ówcześnie regulacje prawne, zwłaszcza mając na uwadze podstawowy cel jakim jest zwalczanie zakażenia wirusem SARS-CoV-2 i leczenia osób chorych na COVID-19.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz