Klub NaM w sprawie absolutorium dla prezydenta. Pozytywna ocena, ale i rzeczowa krytyka
Tekst wygłoszony przez radnego Leona Fiołkę
Klub nie wnosi uwag co do zgodności z prawem przedstawionych sprawozdań z wykonania budżetu za 2015 i pozytywnie ocenia niektóre elementy tego budżetu oraz jego wynik finansowy.
Po pierwsze: wynik finansowy i planowanie.
Wynik finansowy, rozumiany jako różnica dochodów do wydatków, pierwotnie planowany miał zamknąć się deficytem budżetowym w wysokości (-) 3 023 820 zł, a po zmianach miał wynosić (-) 7 267 855 zł , aby w rzeczywistości zamknął się wynikiem dodatnim w kwocie 1 300 688,94 zł co oceniamy pozytywnie. Z jednej strony było to efektem wzrostu dochodów do wysokości 158 205 378 zł w stosunku do planowanych na poziomie 152 371 413 zł, a z drugiej na utrzymaniu planowanego poziomu wydatków. Plan pierwotny wynosił 155 395 233 zł, a wykonanie to 156 904 689,06 zł. Również przychody z planowanych 8 931 481 zł wzrosły do 24 362 158 zł, a rozchody z 5 907 661 zł zmalały do 4 904 883 zł.
Zwiększone dochody to głównie większe wpływy z podatków od osób cywilnych i prawnych oraz wpływy z podatków i opłat. Na pierwotnie planowanym poziomie pozostały subwencje i pozostałe dochody, a znacznie poniżej uzyskano wpływy ze sprzedaży majątku gminy, bo tylko 52,5% (3 685 513 / 7 020 000). Dodatkowo na uchybienia w sprzedaży nieruchomości wskazuje protokół RIO z 9 listopada 2015 r.
Za zadawalający uważamy wskaźnik poziomu wydatków inwestycyjnych, który za 2015 r wyniósł 13% (20 672 088 / 156 904 689 ), gdyż planowany pierwotnie był w wysokości 11,4% (17 717 693/ 155 395 233). W dwóch poprzednich latach było to aż 19%, lecz wynikało z budowy H2Ostróg.
Również wskaźnik zadłużenia w wysokości 19% (30 059 868 / 158 205 378) należy ocenić pozytywnie i jest na poziomie roku poprzedniego.
Niestety występują znaczące różnice pomiędzy pierwotnie planowanymi przychodami, kosztami czy inwestycjami, a ich rzeczywistą realizacją. Często te sytuacje uzasadnia się przyczynami obiektywnymi, ale w naszej ocenie są efektem nierzetelnego planowania i przygotowania oraz słabego zabiegania o ich realizację albo wręcz trudno uzasadnić ich celowość.
Takie przykłady to:
- w dalszy ciągu brak dokumentacji dla RDRP,
- sprzedaż nieruchomości gminnych (52,5% wykonania w stosunku do planu pierwotnego),
- środki na termomodernizacje (planowano pierwotnie 1,045 mln zł, a realizacja to 0,282 mln zł),
- przesunięta przebudowa ul. Polnej, bo planowana jest zmiana sieci elektrycznej po wykonaniu dokumentacji na przebudowę drogi,
- aranżacja i wyposażenie przystani,
- podwyższenie kapitału ZWiK (w planie z 0 zł na 0,5 mln zł),
- ochrona i konserwacja zabytków ( plan 102 tyś zł, a wydano 4 tyś zł),
- umorzenia podatkowe w wysokości 1,81 mln zł. w tym dla osób fizycznych "aż" 6 tyś zł,
- ścieżki rowerowe nad Odrą i infrastruktura turystyczna wzdłuż Odry i Olzy (plan pierwotny to 10 tyś. zł, a wykonanie 1,413 mln zł), a z drugiej strony brak środków na drogi i chodniki poprawiające bezpieczeństwo pieszych i kierowców itp.
Po drugie: BO, SSE, ograniczenie niskiej emisji.
Ruszyła pierwsza edycja budżetu obywatelskiego (BO) o co zabiegaliśmy już w poprzedniej kadencji i przy ocenie budżetu za 2014. Nawet po pierwszej edycji widać, że zaangażowanie w lokalne i ogólnomiejskie projekty jest autentyczne oraz uaktywnia mieszkańców naszego miasta prowadząc równocześnie do lepszego zrozumienia budżetowania i rzeczywistych kosztów realizacji projektów.
Uważamy, iż w przyszłości trzeba będzie rozważyć zwiększenie funduszy na ten cel i przekazać jeszcze większą partycypację mieszkańcom w modernizowaniu naszego miasta.
Również stworzenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) było naszym priorytetem w tworzeniu warunków do rozwoju naszego miasta. Zadania ujęte w budżecie 2015 oraz wprowadzone w trakcie ocenianego roku budżetowego (zakup terenów po cukrowni),rozwijają ten kierunek działań. Zestawione wydatki to dobitnie pokazują - plan 1,127 mln, a wykonanie to 3,058 mln. Według nas najpóźniej na początku przyszłego roku powinna być dokonana ocena, poparta rachunkiem ekonomicznym, efektywności stworzonej i poszerzanej SSE.
Środowisko w którym żyjemy istotnie wpływa na jakość naszego zdrowia, promocję naszego miasta oraz jego rozwój. Bardzo istotny wpływ na środowisko ma zieleń, ilość i jakość oraz przepustowość dróg jak również ograniczanie niskiej emisji. Uważamy, iż budowa RDRP, obwodnicy miasta, modernizacja dróg i eliminacja niskiej emisji powinna być jednymi z podstawowych działań miasta.
Niestety budowa tranzytu drogowego coraz bardziej wydaje się zagrożoną. Gospodarka niskoemisyjna nabrała natomiast przyśpieszenia, bo na planowane pierwotnie ok. 2,5 mln zł wydano w 2015 ok. 3,3 mln zł przy czym niestety, aż ok. 0,65 mln zł to programy i dokumentacje.
Po trzecie: sytuacja finansowa w oświacie. Dotacja budżetowa w dalszy ciągu jest wyższa od subwencji dla szkolnictwa.
W 2015 roku subwencja oświatowa to dochód w wysokości 29,97 mln zł, podczas gdy wydatki na oświatę i wychowanie wyniosły 60,9 mln zł ( 57,35 mln w 2014) . Dopłata z budżetu gminy od kilku ostatnich lat jest wyższa od otrzymywanej subwencji oraz systematycznie rośnie. W dalszym ciągu nie widać działań ze strony Urzędu Miasta mających na celu zahamowanie i odwrócenie tej tendencji.
Dla przykładu miasto Wodzisław w 2015 r otrzymało subwencję w wysokości porównywalnej z naszą bo 28,96 mln zł, a wydatki oświatowe zamknięto kwotą 47,73 mln zł.
Po czwarte: gospodarka odpadami.
W planie pierwotnym budżetu 2015 r. wpływy z gospodarki odpadami, były planowane w wysokości 6 021 261 zł z tego 4 346 327 zł od osób prawnych czyli również wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych oraz 1 674 834 zł od osób fizycznych. Wykonanie wyniosło 6 048 896,27 zł, a więc zgodnie z założonym planem. Wykazane w budżecie koszty zamknęły się kwota 5 876 211,42 zł przy czym w planie pierwotny koszty obsługi administracyjnej w wysokość 524 tyś. zł były w dziale 750 "Administracja publiczna", a w sprawozdaniu w całości weszły w dział 900 "Gospodarka komunalna i ochrona środowiska".
Jesteśmy zdania, iż osiągnięte przychody i koszty gospodarki odpadami nie uzasadniają tak znaczącej podwyżki opłat w 2016 r . Równocześnie RIO w swoim wystąpieniu pokontrolnym z 9 listopada 2015 r. we wniosku nr 1 zaleciło wzmocnić nadzór nad trybem zamówień publicznych, stwierdzając nieprawidłowości przy wyborze firmy na "usługi śmieciowe" w 2014 r.
Biorąc pod uwagę powyższe pozytywne aspekty działań w 2014 r. nie będziemy głosować przeciw przyjęciu sprawozdania i przeciw udzieleniu absolutorium.
W imieniu klubu "RSS Nasze Miasto"
Leon Fiołka
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany