Reklama

Najnowsze wiadomości

Strony Partnerskie4 października 201622:44

Podtapianie samorządów. Marszałek przeciwko zmianom w prawie, które spowodują wzrost opłat za wodę

Podtapianie samorządów. Marszałek przeciwko zmianom w prawie, które spowodują wzrost opłat za wodę  - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Region:

Marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa zaapelował o powstrzymanie proponowanych zmian w projekcie ustawy Prawo wodne. - Projekt ustawy wprowadza zmiany, które będą istotnie wpływać na wiele dziedzin życia obywateli. Drastycznym wzrostem opłat za wodę zostaną obciążeni wszyscy. Wzrosną też pośrednie koszty – więcej zapłacimy za prąd, ciepło, a przez to i inne towary. To dodatkowe pieniądze, jakie każdy z nas pozostawi, robiąc zakupy czy korzystając z usług. 

Trwają protesty środowisk gospodarczych, protestują m.in. rolnicy, hodowcy ryb wczoraj dołączyli farmaceuci – wszyscy mówią o zagrożeniu konkurencyjności, a nawet opłacalności prowadzonej działalności. Podwyżki cen wody to wzrost wydatków w szkołach, przedszkolach, szpitalach i innych obiektach użyteczności publicznej, a więc kolejne wydatki w samorządach, które ostatecznie zostaną obciążone tymi opłatami. Dlatego też zwrócę się z apelem do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, by wywierali nacisk na parlamentarzystów, by powstrzymać wprowadzenie złego prawa” – mówił Wojciech Saługa, marszałek Województwa Śląskiego.

W konferencji na temat skutków wprowadzenia nowelizacji prawa wodnego wzięli udział prezydenci miast; Andrzej Kotala, prezydent Chorzowa i Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, Łukasz Czopik, prezes Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów SA i Andrzej Pilot, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Zapowiadany rządowy projekt ustawy Prawo wodne przewiduje m.in. znaczne podwyżki stawek za korzystanie ze środowiska w zakresie poboru wód. Zmiany te mają wejść w życie 1 stycznia 2017 roku. W przypadku Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów szacowane koszty z tytułu opłat za pobór wody wzrosną z 6 mln zł do 60 mln zł, stając się główną pozycją kosztów Spółki. Przekłada się to na wzrost hurtowej ceny wody sprzedawanej przez Spółkę z 2,25 zł/m3 do 2,74 zł/m3 netto. W konsekwencji to większe opłaty za wodę dla każdego użytkownika.

„Mamy świadomość, że zapisy tej ustawy zwiększą opłaty w naszych miastach. W wypadku Chorzowa będzie to około 12 procent, co rocznie podniesie wysokość opłat za dostarczoną wodę o 100 złotych na rodzinę” – mówił Andrzej Kotala, prezydent Chorzowa.

Samorządowcy zwrócili również uwagę na dodatkowe koszty, jakie pojawiły się w zapisach nowelizacji prawa wodnego. Chodzi o kwoty za deszczówkę i topniejący śnieg. „Na podstawie dzisiejszych decyzji z tytułu odprowadzenia wody deszczowej płacimy Urzędowi Marszałkowskiemu kilkaset tysięcy złotych opłat rocznie. Po przeliczeniu opłaty według proponowanych w nowelizacji stawek, miasto Sosnowiec będzie musiało zapłacić 150 mln zł rocznie, co na jednego mieszkańca daje kwotę 800 zł. Dlatego apeluję, by przemyśleć te decyzje oraz by konsultować je z samorządowcami, którzy prowadzą przedsiębiorstwa wodociągowe” – mówił Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Jednym z najbardziej istotnych elementów projektowanej ustawy Prawo wodne mającym znaczenie dla wojewódzkich funduszy jest pozbawienie ich obecnych przychodów z zakresu opłat za pobór wód, a głównie za odprowadzanie ścieków.

„Te dwa komponenty opłat – woda i ścieki – stanowią ok. 40% sumy opłat za korzystanie ze środowiska pobieranych przez marszałka. W tej chwili jest to suma 117 mln złotych, które Urząd Marszałkowski przekazuje Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska. Po proponowanych zmianach ok. 50 mln złotych nie trafi do redystrybucji w województwie, a zostanie przekazane do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, które otrzyma 90 procent tej kwoty, 10 procent trafi do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie” – powiedział Andrzej Pilot, prezes WFOŚiGW.

Przyjęcie proponowanych regulacji prawnych może w znaczący sposób ograniczyć możliwości finansowania przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska w województwie śląskim. Wszystkie opłaty z tytułu emisji zanieczyszczeń powinny trafiać bezpośrednio do regionu, w którym te emisje następują. Ich obecna bezpośrednia dystrybucja przez wojewódzkie fundusze w sposób przejrzysty pozwala stwierdzić, że każda wpłacona złotówka była przekazywana na inwestycje ekologiczne w regionie, w którym opłaty uiszczano. Z tych pieniędzy finansuje się m.in. zadania z zakresu zaopatrzenia ludności w wodę i odprowadzania oraz oczyszczania ścieków komunalnych.

Zgodnie z projektem ustawy marszałek województwa traci kompetencję w zakresie pobierania opłat za korzystanie ze środowiska w zakresie poboru wód powierzchniowych i podziemnych oraz w zakresie wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami środki z pobranych opłat za pobór wód i odprowadzanie ścieków są przekazywane do budżetów właściwych gmin (20%), powiatów (10%), wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska (65%) i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (35%). Oznacza to, że w obecnym stanie prawnym ponad 60% środków z opłat za korzystanie ze środowiska w zakresie poboru wód i odprowadzania ścieków zostaje w regionie, przyczyniając się do ochrony środowiska województwa. I tak, w 2014 roku do WFOŚiGW w Katowicach przekazano 50,9 mln zł, do gmin – 22,7 mln, a do powiatów – 11,3 mln zł. W 2015 roku do WFOŚiGW w Katowicach przekazano 50,3 mln zł, do gmin – 22,4 mln, a do powiatów – 11,2 mln zł. NFOŚiGW w 2014 r. z powyższego tytułu otrzymał 25,4 a w 2015 r. – 25,9 mln zł. Na skutek planowanych zmian środki z opłaty za pobór wód staną się dochodem Wód Polskich (w całości), zaś z opłaty za odprowadzanie ścieków – NFOŚiGW (90%) i Wód Polskich (w 10%). W projekcie ustawy Prawo wodne nie znalazł się żaden zapis, który zapewniałby, że środki pochodzące z opłat usługi wodne pobieranych w określonym regionie będą choćby w ustalonej części wykorzystywane na zadania realizowane w tym regionie.

Co istotne, na skutek planowanych zmian gminy realizujące zadania wynikające z Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych stracą w znacznej części źródło finansowania tych niezwykle ważnych i w ogromnej części już rozpoczętych inwestycji. Projektodawcy nie przewidzieli wzrostu dochodów jednostek samorządu terytorialnego, które by kompensowały powyższe ubytki. W pośredni sposób przyczyni się to do zwiększenia wysokości opłat za odprowadzanie ścieków.

slaskie.pl

Autor: slaskie.pl, fot. BP Tomasz Żak,

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Tagi:
Zobacz film

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 26.04.2024
25 kwietnia 202419:33

Nasz Racibórz 26.04.2024

Nasz Racibórz 19.04.2024
19 kwietnia 202421:56

Nasz Racibórz 19.04.2024

Nasz Racibórz 12.04.2024
12 kwietnia 202415:22

Nasz Racibórz 12.04.2024

Nasz Racibórz 05.04.2024
7 kwietnia 202412:45

Nasz Racibórz 05.04.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.