Najnowsze wiadomości

Kultura i edukacja27 września 201607:58

Bawarska przygoda uczniów II Liceum Ogólnokształcącego

Bawarska przygoda uczniów II Liceum Ogólnokształcącego - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
Reklama
Racibórz: 20-osobowa grupa uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Raciborzu wraz z opiekunami I. Krawczyk i B. Bąk gościła w dniach 14-21 września, w ramach wymiany uczniowskiej, w Kulmbach, w Bawarii. Był to tydzień pełen wrażeń - czytamy w korespondencji do naszej redakcji.

Zostaliśmy bardzo ciepło powitani zarówno przez rodziny goszczące uczniów naszej szkoły, jak i przez nauczycieli: Ulrike Endres - dyrektorkę Caspar-Vischer-Gymnasium w Kulmbach oraz przez władze oficjalne, tj.: Stefana Schaffranka - zastępcę burmistrza i Starostę Klausa Petera Sllnera. W swoich wystąpieniach podkreślali oni potrzebę "budowania mostów we wspólnej, pełnej w ostatnim czasie zagrożeń, Europie%u201C. Takim małym niewątpliwie mostem jest wymiana młodzieży pomiędzy naszymi szkołami. Od 1999 roku prawie regularnie co dwa lata młodzież niemiecka odwiedza Racibórz, zwiedza najpiękniejsze miasta naszego regionu, a młodzież naszej szkoły, w ramach rewizyty, podziwia najpiękniejsze zakątki Bawarii, poznaje kulturę, zwyczaje, obyczaje, szlifuje język. I tym razem było podobnie.

W pierwszej kolejności zwiedziliśmy Kulmbach, przepiękne, prawie 27-tysięczne miasteczko, położone w Górnej Frankonii, w regionie Oberfranken-Ost. W mieście tym podziwialiśmy przede wszystkim zamek Plassenburg. Pierwsze wzmianki o nim pochodzą z XII wieku. Zniszczony w XVI wieku został odbudowany przez architekta Caspara Vischera, którego imię nosi partnerska szkoła w Kulmbach. W zamku mieliśmy okazję zwiedzić największe na świecie muzeum figurek z cyny, wpisane do księgi rekordów Guinnessa. Kolekcja liczy ponad 300 tysięcy figurek prezentujących historię świata od czasów antycznych do wieku XIX.

Wycieczka do Norymbergi, największego miasta Frankonii, na długo pozostanie w naszej pamięci. Piękne zabytki, do których niewątpliwie zalicza się Zamek Cesarski, nazywany także "skarbnicą niemieckiego imperium", wspaniałe kościoły gotyckie, jak Sebaldskirche z XIII wieku czy Frauenkirche, staromiejski Główny Rynek z Piękną Fontannną, a także mury miejskie z XV wieku zrobiły na wszystkich ogromne wrażenie. Podziwiając wspaniałe zabytkowe budowle mieliśmy okazję poznać również ciemniejszą stronę historii miasta. Za czasów III Rzeszy Norymberga była jednym z głównych ośrodków nazizmu. To tutaj odbywały się zjazdy NSDAP. Mieliśmy okazję zobaczyć taką monumentalną budowlę - Reichsparteigelende, gdzie odbywały się zjazdy partyjne.

Norymberga to miasto słynące również z doskonałego jedzenia. Postanowiliśmy to sprawdzić, kupując obok pierników prawdziwy specjał, jakim są Nrnberger Rostbratwrste, czyli norymberskie kiełbaski z rusztu. Różnią się one w smaku od kiełbasek z Kulmbach, które dzień wcześniej mieliśmy okazję popróbować.

W planach mieliśmy jeszcze zwiedzić ogród zoologiczny z pięknym delfinarium, niestety, z przyczyn od nas niezależnych nie było nam dane podziwiać jednego z największych ogrodów zoologicznych Europy.

Kolejnym miastem, które zwiedziliśmy w strugach deszczu, był Bamberg, zwany "perłą średniowiecza", położone pośród malowniczych wzgórz w dolinie rzeki Regnitz. Ze względu na rzekę Regnitz, która przepływa przez miasto, nazywa się je Małą Wenecją. Bamberg został wpisany w 1993 roku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ogromne wrażenie zrobiła na wszystkich romańsko-gotycka katedra Świętych Piotra i Jerzego z XIII wieku. We wnętrzu katedry podziwialiśmy m.in. Ołtarz Salwatora, wykonany przez Wita Stwosza, a także posąg przedstawiający Jeźdźca Bamberskiego. Uważa się, że jest to pierwszy od czasów antycznych zachowany po dziś dzień posąg konny.

Bamberg to miasto pełne urokliwych wąskich uliczek, zabytkowych domów, z przepięknym Starym Ratuszem, z kolorowymi freskami na fasadzie. Miasto słynie nie tylko z zabytków, ale również z "dymnego" piwa oraz lokalnych pieczonych kiełbasek.

Nasza podróż po Bawarii to nie tylko zwiedzanie malowniczych, bogatych w zabytki miast. Młodzież obu szkół miała okazję lepiej się poznać podczas turnieju w piłkarzyki w Ośrodku Sportowym ATS w Kulmbach, a także w czasie gry w kręgle. W wolnym czasie uczniowie spotykali się na wspólnym grillu, grali w golfa, byli w Aquaparku, uczestniczyli w różnych uroczystościach rodzinnych, festynach. Niektórzy byli w kinie lub oglądali sztukę teatralną. Nawiązały się między nimi przyjaźnie.

W ostatnim dniu naszego pobytu w Kulmbach zwiedziliśmy szkołę. Zrobiła na wszystkich ogromne wrażenie. Uczniowie uczestniczyli wraz ze swoim partnerem w różnego rodzaju lekcjach, jak np. lekcji matematyki, języka angielskiego, łacińskiego, hiszpańskiego czy historii. Była to doskonała okazja, aby porównać system szkolnictwa w Polsce i w Niemczech.

Tygodniowy pobyt w Niemczech minął bardzo szybko. Ciężko było wszystkim się rozstać. Pełni wrażeń, bogaci w nowe doświadczenia, przeżycia wróciliśmy rankiem 21 września do domu. Ta podróż z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.

Autor: II LO w Raciborzu,

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Partnerzy portalu

Kampka
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Materiały RTK
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 05.04.2024
7 kwietnia 202412:45

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.