Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności21 września 201722:17

Transport miejski do wymiany, czyli szybciej, sprawniej, ale z przesiadką?

Transport miejski do wymiany, czyli szybciej, sprawniej, ale z przesiadką?  - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz:

Przedsiębiorstwo Komunalne planuje wprowadzenie zmian w komunikacji miejskiej. Ma być szybciej i sprawniej. Do nowego pomysłu przekonywał dziś członków miejskiej komisji gospodarki prezes PK, Stanisław Mucha. Radni o dziwo nie mieli wielu zastrzeżeń, a dyskusja na ten temat trwała tyle, ile maksymalnie, według nowej koncepcji, ma trwać oczekiwanie na autobus.

 

Ukształtowana przed kilkudziesięciu laty koncepcja linii autobusowych w Raciborzu straciła na aktualności. Nie ma sensu poprawianie rozkładu jazdy. Potrzeba zdecydowanej modyfikacji systemu. Zdaniem urzędników funkcjonująca komunikacja miejska nie wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców i cieszy się złą sławą. PK przygotowało zmiany. Ma powstać linia dedykowana dla pracowników największych raciborskich firm oraz każdej z dzielnic, a autobusy będą kursować w pętli. Szczegóły podajemy TUTAJ

Idea jest tak, aby odstąpić od długich przejazdów z jednego na drugi kraniec miasta. - Teraz, aby dojechać z Ocic do centrum trzeba było zahaczyć o Gamowską. Od lat zmniejsza się ogólna liczba pasażerów. Coś jest nie tak, potrzeba zmian. Chcemy kilkoma szybkimi liniami skomunikować śródmieście tak, aby czas oczekiwania na autobus w godzinach szczytu nie był dłuższy niż kwadrans - zapowiedział na posiedzeniu komisji gospodarki miejskiej, ochrony środowiska i bezpieczeństwa publicznego wiceprezydent, Wojciech Krzyżek.

Przed radnymi wystąpił prezes PK, Stanisław Mucha. Podkreślał, że prezentowana jest jedynie wstępna koncepcja, a to, czy rozwiązanie okaże się dobre, wyjdzie w praniu. Przyznał, że nowy system powinien zwiększyć powszechność komunikacji autobusowej, a co za tym idzie, liczbę pasażerów. Wadą jest to, że aby dostać się z jednego końca miasta na drugi, konieczna jest przesiadka. Z tego powodu bilet jednorazowy będzie uprawniał do korzystania z dowolnej liczby linii, pod warunkiem, że od skasowania go do planowanego odjazdu następnego autobusu nie upłynie więcej niż godzina. 

Radni pytali prezesa, czy projekt zostanie poddany konsultacjom społecznym. Ten odparł, że w przygotowaniu jest strona internetowa, która ułatwi tego typu dyskusję. Pomocne mają okazać się także media społecznościowe. - Każdy będzie mógł się wypowiedzieć, a nawet nanieść poprawki - zapewnił szef PK, dodając, że czeka jeszcze tylko na zgodę prezydenta na uruchomienie platformy. Konsultacje mają potrwać miesiąc. 

Pomysł elektronicznego sposobu badania głosu mieszkańców zaniepokoił przewodniczącego Marcina Ficę, który zauważył, że miejskimi autobusami podróżują zazwyczaj ludzie starsi, którzy nie są za pan brat z nowymi technologiami. Wiceprezydent zapowiedział, że wszelkie informacje dostępne będą także na stronie Urzędu Miasta i w mediach. - Na pewno zorganizujemy jedno spotkanie otwarte dla mieszkańców. To jest na razie pomysł, a nie gotowy i idealny materiał, który można próbować wprowadzić w życie - przyznał.

Radny Leszek Szczasny zaproponował, aby stworzyć w Raciborskim Centrum Informacji lub Urzędzie Miasta stały punkt, w którym sugestię dotyczącą nowej koncepcji będzie mógł zgłosić każdy mieszkaniec. Podzielił się także z rajcami obawą, że nikt nie jest w stanie przewidzieć sytuacji na drogach i czasu oczekiwania na autobus w godzinach szczytu. - W Raciborzu niespecjalnie istnieją możliwości stworzenia buspasów, aby autobusy mogły omijać korki - zwrócił uwagę, ale prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego pospiesznie wyjaśnił, że trasy będą wyznaczone w taki sposób, aby na większości odcinków to autobus był w uprzywilejowanej pozycji. 

Rewolucja, jak obiecał Stanisław Mucha, nie spowoduje wzrostu cen biletów. Przyznał, że tendencja może być wręcz odwrotna. W ramach programu ma zostać uruchomiona specjalna linia dedykowana największym raciborskim zakładom pracy. - Czy to się uda? Obawy są duże, ale trzeba próbować - przekonywał. Wojciech Krzyżek zwrócił uwagę, że prócz autobusów dojeżdżających z dzielnic do poszczególnych punktów, centrum obsługiwane będzie przez dodatkowy pojazd. - W systemie ciągłym, po przesiadce w jednym z punktów, będzie można sprawnie dojechać dosłownie wszędzie, bez niepotrzebnego krążenia po mieście - ocenił wiceprezydent.

(wk) 

Autor: Wojciech Kowalczyk, w.kowalczyk@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Dentica 24
ostrog.net
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Materiały RTK
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 19.04.2024
19 kwietnia 202421:56

Nasz Racibórz 19.04.2024

Nasz Racibórz 12.04.2024
12 kwietnia 202415:22

Nasz Racibórz 12.04.2024

Nasz Racibórz 05.04.2024
7 kwietnia 202412:45

Nasz Racibórz 05.04.2024

Nasz Racibórz 29.03.2024
29 marca 202415:21

Nasz Racibórz 29.03.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.