Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności28 stycznia 201519:12

Anna Ronin o sposobach walki z wyludnianiem się Raciborza i jego promocji

Anna Ronin o sposobach walki z wyludnianiem się Raciborza i jego promocji - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz:

Radna Anna Ronin (NaM-Mniejszość Niemiecka), niedawna kandydatka na prezydenta, poruszyła dziś na sesji problem walki z depopulacją, czyi wyludnianiem się miasta, i skutecznej promocji miasta. Komentując to wystąpienie, prezydent Mirosław Lenk przyznał, że podane przez radną przykłady to dobre rozwiązania i warto im się przyjrzeć pod kątem zastosowania w Raciborzu. Poniżej treść wystąpień radnej.

Interpelacja 1.

w sprawie ujęcia w planie pracy Rady Miejskiej tematu walki z depopulacją miasta

Patrząc na przygotowaną propozycję planu pracy rady miejskiej na rok 2015 mam wrażenie, że Racibórz ma niewiele problemów a życie jest tu wspaniałe i tak naprawdę na sesjach możemy czytać sprawozdania z realizacji zadań różnych ośrodków podległych, które załatwiają chyba, śmiem twierdzić, wszystkie problemy tego miasta. W planie pracy nie ma mowy o kluczowych bolączkach Raciborza! Mam rozumieć, że one będą omawiane ale nie teraz? Może w przyszłym roku lub na koniec kadencji? Niestety, nie mamy na to czasu! Za palące problemy należy zabrać się już, teraz! Pan Prezydent mówił, że będzie współpracował z każdym, komu będzie zależało na dobru naszego miasta! Panie Prezydencie, szanowni radni mi zależy! Rozumiem, że mogę liczyć na współpracę. Według prognozy demograficznej GUS w roku 2030 będzie w Raciborzu już tylko nieco powyżej 40.000 mieszkańców, faktycznie może ich być o wiele mniej. Liczba z roku na rok spada. Pytanie, czy da się coś zrobić?

Podam dwa przykłady:

Pierwszy to projekt pt.: „Depopulacja - czas na zmiany na opolskim rynku pracy”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, który zakończył się w czerwcu 2014 roku. Warto zajrzeć do tego dokumentu. Tam przeanalizowano szczegółowo sytuację Opola i sprecyzowano narzędzia do walki z depopulacją. Raport jest już dostępny.

Drugi przykład: Gogolin, gmina miejsko-wiejska, która obroniła się przed faktem wyludniania się. Gmina zainwestowała kilka milionów złotych w budowanie pozytywnego klimatu dla rodzin. Opłacało się. Dziś w Gogolinie mówi się nawet o eksplozji demograficznej. Wprowadzono tam kilka rozwiązań, które już przynoszą zamierzone cele. Jak szacują gminni urzędnicy, każdego roku do Gogolina przyjeżdża i osiedla się na stałe kilkanaście rodzin. Można? 

Można. Nie zawsze trzeba nowych strategii i kosztownych ekspertyz, wystarczy sięgnąć po dobre przykłady do naszych sąsiadów. Podam parę przykładów na sukces Gogolina: program dziennych opiekunek, dopłata do prywatnego żłobka (350 zł), becikowe 500 zł z samorządu, fachowa opieka medyczna dla ciężarnych bez kolejek, od ręki.  

Na politykę prorodzinną i utrzymanie całej infrastruktury gmina wydaje rocznie miliony złotych. Ale wbrew pozorom jest to opłacalna inwestycja. Burmistrz Joachim Wojtala zauważa, że ludzie, którzy przeprowadzają się do Gogolina i zakładają tutaj rodziny, płacą na miejscu podatki. Tutaj budują także swoje domy - Nowi mieszkańcy napędzają lokalną koniunkturę. Przykład? Kilka dni temu wystawiliśmy na sprzedaż sześć działek budowlanych i wszystkie rozeszły się jak świeże bułeczki - tłumaczy Wojtala. - Ale nie to jest naszym głównym celem. Najbardziej zależy nam na tym, żeby za 20-30 lat Gogolin nie zamienił się w wielki dom starców. Dzięki dzieciom, które teraz się rodzą, mamy gwarancję, że tak się nie stanie!

Racibórz też może zapracować na sukces! Ma szansę. Gogolinowi się udało, uda się i nam!

Interpelacja 2.

w sprawie zwiększenia środków na cele promocji miasta oraz ujęcia w planie pracy rady miasta na rok 2015 tematu skutecznej promocji miasta

Panie Prezydencie, szanowna Rado,

chyba nikogo, kto dba o interesy miasta, nie muszę przekonywać, że skuteczna promocja samorządu się opłaca, że bez niej nie możemy liczyć na przyciąganie inwestorów bądź turystów, że samorząd powinien działać jak firma, która stosuje zasady czysto rynkowe.
A poważna firma nie może działać bez reklamy, marketingu i PR. 

Na przykładzie Koszalina pokażę, że tamten prezydent skutecznie połączył promocję z wyjazdami służbowymi, które przyniosły efekt w postaci wykupienia przez parę firm w ciągu 2 lat całego terenu w specjalnej strefie ekonomicznej o wielkości 31 ha. To w Koszalinie powstało I w Europie chińskie centrum produkcyjne i to właśnie Koszalin jest jednym z 18 miast na świecie i jedynym w Polsce, które władze Chin uznały za miejsce, w którym warto by zainwestować swój kapitał. Jakie działania podjął Pan, by zainteresować naszą strefą?
Na to pytanie proszę o odpowiedź pisemną.
   
Podglądając idee promocji innych miast, nie trzeba daleko szukać, by móc podeprzeć się dobrymi  i zarazem skutecznymi przykładami. Te znajdziemy już w pobliskim Rybniku, który zainwestował w strategię promocji, ma plan działania i przeznacza niemałe środki na ten cel, rzędu 2 milionów zł. Ma swoje logo i hasło: Rybnik: miasto z ikrą czy Rybnik miasto wysokich lotów. Żory reklamują się więźniem przy miasteczku Twin Pigs z napisem: Żory, tu się dobrze siedzi, Jastrzębie zdrój z kolei dodatkowo inwestuje w lokalne drużyny sportowe. Są to o wiele większe pieniądze od tych, które przeznacza Racibórz (Racibórz na promocję wydaje 390.000 zł). Może i nie trzeba o wiele więcej zwiększać nakładów finansowych, ale na pewno należy się zastanowić jakie cele ma nasza promocja miasta? Bo Racibórz nie ma zdefiniowanej strategii promocji, nie wiemy zatem jakie ma cele; czy chodzi o zwiększenie inwestycji w mieście, lepszej informacji, czy też podtrzymywanie i wzmacnianie stosunków z mieszkańcami, a może są jakieś inne cele? Nie znalazłam takiej informacji a przecież cele są najważniejsze, bo to one wyznaczają nam kierunki działania - do kogo kierujemy nasz przekaz? Nie wiemy też, co jest stałym elementem promocji. Jedno jest pewne, Racibórz na pewno nie ma na dzień dzisiejszy skutecznej promocji, dlaczego? Bo o skutecznej promocji mówimy wtedy, gdy dobre opinie o działalności samorządu przekładają się na wzrost wartości marki miasta a pozytywne postrzeganie w środowisku biznesu skutkuje nowymi inwestycjami i miejscami pracy. Następuje szybsza rotacja: czyli jest więcej produktów i usług, większa sprzedaż, wyższe dochody firmy, wzrost dochodów ich właścicieli i pracowników. Dopiero wtedy może wzrosnąć zamożność finansów publicznych. I mieszkańców i samorząd stać wtedy na więcej.  

Temat dobrze przemyślanej promocji czy zapobiegania depopulacji nie gwarantuje nam jeszcze sukcesu, pozostaje wiele krążących wokół naszego miasta tematów a kolejnym z nich jest oprócz gospodarki stan powietrza w naszym mieście. Bo drodzy Państwo, nawet jeśli promocja będzie kwitła to wystarczy w gazecie jeden artykuł o fatalnym stanie powietrza i mieszkańców nam nie będzie przybywać a wręcz przeciwnie. Ale to już jest odrębny temat.

Autor: ,

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Aktualności27 marca 202410:26

Zielone Płuca na Ostrogu kontra deweloperka. Tężnia finiszuje a radny mówi o kulisach inwestycji [FOTO LOTNICZE]

Zielone Płuca na Ostrogu kontra deweloperka. Tężnia finiszuje a radny mówi o kulisach inwestycji [FOTO LOTNICZE] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
39
Racibórz:

Zielone Płuca Ostroga to projekt, który w 2021 r. poparło ponad 3,5 tysiąca mieszkańców Raciborza. W kwietniu 2024 r. kończy się pierwszy etap tego projektu. Raciborzanie będą mogli odpocząć przy tężni, która powstaje przy zbiegu ulic Książęcej i Elżbiety.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności27 marca 202414:47

Konwencja programowa PiS do powiatu. Pięć konkretów [WIDEO]

Konwencja programowa PiS do powiatu. Pięć konkretów [WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
16
Racibórz:

Poseł Paweł Jabłoński oraz kandydaci PiS do Rady Powiatu Raciborskiego przedstawili dziś, 27.03., na Rynku swoje najważniejsze założenia programowe na kadencję 2024-2029.

red.
Aktualności27 marca 202419:33

Polowy: zrealizowaliśmy 82% naszego programu. Komitet Silny Racibórz gwarancją wiarygodności Nowej 10-tki Drużyny Polowego!

Polowy: zrealizowaliśmy 82% naszego programu. Komitet Silny Racibórz gwarancją wiarygodności Nowej 10-tki Drużyny Polowego! - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
71
materiał wyborczy zlecony i finansowany przez KWW Dariusz Polowy - Silny Racibórz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Dentica 24
ostrog.net
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Materiały RTK
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 22.03.2024
21 marca 202421:40

Nasz Racibórz 22.03.2024

Nasz Racibórz 15.03.2024
14 marca 202421:35

Nasz Racibórz 15.03.2024

Nasz Racibórz 08.03.2024
7 marca 202423:50

Nasz Racibórz 08.03.2024

Nasz Racibórz 01.03.2024
29 lutego 202423:20

Nasz Racibórz 01.03.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.