Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności26 kwietnia 201610:33

Mocno powiało pesymizmem. Zanosi się na bolesną drogową porażkę Raciborza!

Mocno powiało pesymizmem. Zanosi się na bolesną drogową porażkę Raciborza! - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz: W czerwcu 2013 r., kiedy podpisywano wartą 3,3 mln zł umowę na wykonanie dokumentacji drogi Racibórz - Pszczyna, wszyscy byli optymistami. Podróż z Raciborza do granic Rybnika miała się odbywać ekspresowo po nowym śladzie drogi wojewódzkiej i po dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Dziś wiadomo, że Rybnik dostanie unijną dotację na swój odcinek arterii, zaś Raciborzowi pozostaną stare trakty, bo zamiast mocno stąpać po ziemi, za bardzo popuszczono wodze fantazji! Wszystko wskazuje na to, że droga pozostanie wirtualna i będzie największą porażką naszego miasta ostatnich dekad.

- Chcesz inwestorów, musisz być w krwiobiegu, czyli mieć dobre połączenia drogowe - mawiają przedsiębiorcy. Racibórz ma stary, zdekapitalizowany ślad drogi wojewódzkiej 935 w kierunku na Rybnik, fatalny na wielu odcinkach szlak na Rudy (do A4), gdzie od lat nie poradzono sobie z remontem mostka, bardzo przyzwoity ślad drogi krajowej nr 45 przez Krzyżanowice na Czechy (do A1), nienajgorszy, ale słabo uczęszczany kierunek na Pietraszyn - Opawę oraz modernizujące się połączenia na zachodzie, na którym zależy głównie rozwijającym się gospodarczo Pietrowicom Wielkim. Tamtejsze władze, mające na koncie ściągnięcie Eko-Okien, od dawna sygnalizują, że komunikacyjnie Racibórz jest dla nich poważnych problemem. Widać to w godzinach szczytu na osławionej nerce. Pietrowice Wielkie postawiły więc na remont drogi Pawłów - Modzurów - Szonowice, co dało im bypass omijający Racibórz i szybkie połączenie z DK 45 na Opole oraz A4 w Krapkowicach. Teraz Pietrowice Wlk. chcą remontować odcinek do Lekartowa, usprawniający wyjazd na Samborowice i dalej Czechy.

Szansą dla Raciborza ma być droga Racibórz - Pszczyna. Mówi się od niej od kilkunastu lat, a działa od kilku. To droga wojewódzka, czyli ma ją budować marszałek z Katowic. Władze Raciborza włączyły się do tego procesu w 2012 r. Ustalono wówczas, że nasz magistrat będzie liderem przygotowań do realizacji projektu na odcinku od Raciborza do granic Rybnika. Leżące na tej trasie samorządy postanowiły dołożyć się też do kosztów dokumentacji, mając w perspektywie szybkie połączenie do centrum subregionu zachodniego, czyli do Rybnika oraz dalej A1 i drogi Katowice - Skoczów.

W czerwcu w raciborskim ratuszu podpisano wartą 3,3 mln zł umowę z wykonawcą dokumentacji, któremu dano 36 miesięcy czasu na jej przygotowanie. Prezydent podkreślał wtedy, że najważniejsze jest dochowanie terminu, bo droga ma być finansowana z tzw. nowej perspektywy unijnej, czyli puli pieniędzy, które na rozwój naszego kraju przekaże w latach 2014-2020 UE. 

Dziś okazuje się, że poza terminem nie mniej ważny był zakres prac. Już na starcie sygnalizowano, by nie przesadzać z rozmachem, bo pieniędzy z Brukseli będzie znacznie mniej niż wartość przygotowanych projektów. Dostaną je ci, którzy zrobią je najszybciej, bez oderwania od realiów. Jasne sygnały płynęły z Katowic. %u00D3wczesny marszałek dawał do zrozumienia, że należałoby się zmieścić w 400 mln zł (więcej tutaj

We wrześniu 2013 r. czekano jeszcze w magistracie na wyznaczenie przebiegu drogi. - Z niecierpliwością czekamy na warianty. Chcemy się spotkać i skonsultować z mieszkańcami propozycje, ale trochę to jeszcze potrwa - mówił wtedy prezydent Mirosław Lenk. Rok później było już wiadomo, że raciborskie władze chcą nowej trasy, od granic z gminą Rudnik wzdłuż Ulgi do Piaskowej, nowego mostu w kierunku Rybnickiej i nowego śladu w kierunku - za Brzeziem - na Kobylę. Pytania o to, co będzie z obecną DW 935 Racibórz - Kornowac - Rydułtowy - Rybnik, zbywano stwierdzeniem: - też będzie remontowana.

Tymczasem to, co wtedy pięknie wyglądało w blasku fleszy i dodawało splendoru ambitnym - jak sądzono - decydentom w raciborskim Urzędzie Miasta, zaczęło mocno niepokoić tych, którzy w temacie siedzą i wiedzą, czym taki ułański polot może się skończyć. - Niezwykle ważny w nowej kadencji będzie lobbing, ale też uczciwa odpowiedź na pytanie, po co nam ta droga? Przez Chałupki, drogą krajową 45, mamy dobry dojazd do A1 w Gorzyczkach. Potrzebujemy dobrego połączenia z A4 przez Rudy. Droga do Pszczyny przez Rybnik powinna mieć charakter subregionalnej średnicówki, połączoną drogą południową na Wodzisław Śl. i Jastrzębie. Chodzi o dobre skomunikowanie miast w naszym regionie. Nie można zatem liczyć, że władze wojewódzkie zechcą finansować drogę Racibórz - Pszczyna, jeśli zakres prac będzie zbyt duży, a przez to zbyt drogi. Mówiąc wprost: nie można rozdmuchać tego projektu, bo to może być źródłem kłopotów ze znalezieniem finansowania. Łatwiej będzie przekonać radnych wojewódzkich do racjonalnej, dopasowanej do potrzeb regionu drogi średnicowej - przekonywała wówczas Gabriela Lenartowicz, dziś posłanka PO, wtedy bliska władzom samorządowym w Katowicach jako członek zarządu województwa, potem wicewojewoda.

Głosu nie posłuchano. Otrzeźwienie przyszło w chwili, kiedy projektant wystawił wstępny rachunek za nowy ślad. Wyszło blisko miliard złotych i stało się jasne, że trudno będzie skłonić marszałka województwa, by - jako inwestor - zechciał się do tego dołożyć, tym bardziej, że odbyłoby się to kosztem innych, ważniejszych z perspektywy Katowic inwestycji. Zaczęto więc mówić o tańszym wariancie raciborskiego odcinka. Na dodatek pojawiły się problemy z przygotowaniem dokumentacji, np. w zakresie decyzji środowiskowej. Niezbędny do jej wydania raport środowiskowy był - mówiąc najoględniej - słaby. Dopiero 1 kwietnia tego roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wszczęła postępowanie w tej sprawie. 

Na nieszczęście Raciborza, razem z decyzją RDOŚ przyszedł pierwszy, najważniejszy podział unijnej dotacji na śląskie inwestycje drogowe. Bardzo dobrze przygotował się do tego Rybnik, zdobywając 290 mln zł na swój odcinek. To największa unijna dotacja dla tego miasta. Do podziału pozostało jeszcze 541 mln zł, o które będą walczyć inne projekty, w tym te, które nie dostały wsparcia w pierwszym rozdaniu. W szranki ma stanąć również raciborski odcinek, o ile oczywiście uda się przygotować na czas dokumentację. Tu ponoć nie wszystko jest stracone.

Jednak porównania kwot dają do zrozumienia, że temat jest najprawdopodobniej stracony, a kosztowna dokumentacja może znaleźć swoje miejsce w szufladzie. Jest przecież tylko 543 mln zł do podziału na przynajmniej kilkanaście projektów z całego Śląska i jeden wymyślony w Raciborzu, szacowany na miliard! 

Raciborski Urząd Miasta dalej pilotuje przygotowanie dokumentacji, szuka w przetargu firmy, która zajmie się podziałami geodezyjnymi związanymi z niezbędnym wykupem gruntów, szacowanym na około 30 mln zł, ale dla wtajemniczonych staje się coraz bardziej jasne, że to przyjemna dla ucha melodia grana na... Titanicu. Projekt tonie, co rodzi obawy, że Racibórz pozostanie jeszcze długo z obecną DW 935 i może co najwyżej zabiegać o jej remont lub ewentualnie pokusić się o budowę wspomnianego nowego śladu, ale etapami, co sugeruje dziś posłanka PO Gabriela Lenartowicz. - Przypomnę, że w sprawie Drogi Racibórz - Pszczyna od zawsze apelowałam o praktyczne  spojrzenie na standard i czas potrzebny do  zaprojektowania tej drogi. Bo to właśnie zdecyduje o szansie na unijne finansowanie jeszcze w tym okresie programowania. Obecnie, realnie patrząc, prognozy budowy Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna z obecnego RPO, i to w maksymalnym wymiarze, nie są tak optymistyczne, jak byśmy chcieli. Rozstrzygnięty został pierwszy z dwóch planowanych konkursów, do którego "nasz" odcinek RDRP nie zdążył być złożony. Zdecydowano o finansowaniu za ponad 820 mln zł z RPO 7 projektów, w tym najdroższego odcinka tzw. rybnickiego RDRP. Przypomnę, że wartość całkowitą odcinka Racibórz - granica Rybnika szacuje się na blisko miliard złotych, a w RPO na drugi i ostatni konkurs na drogi zostało ok. 541 mln zł i... wielu jeszcze chętnych. Od początku było wiadomo, że pieniędzy na drogi (wyłącznie wojewódzkie) jest dużo mniej niż apetytów i prawie gotowych projektów. Wiadomo też było, że w szrankach staną nie tylko samorządy województwa, ale też tzw. miasta na prawach powiatu, w których gestii są odcinki dróg wojewódzkich, przebiegających na ich terenie. Wiadomo było, że najbardziej będzie liczył się czas, tj. gotowość projektu. Zgłoszenie go w pierwszym możliwym terminie będzie znacząco zwiększało szansę uzyskania pożądanego dofinansowania.  Wprawdzie miastom, np. Rybnikowi, było łatwiej, bo samo jest inwestorem i nie musi porozumiewać się z sąsiadami, ale też trudniej, bo samo musi zapewnić nie tylko wykupy gruntów, ale i wkład własny. W przypadku tzw. "naszego" odcinka RDRP Racibórz wziął na siebie jedynie koordynację przygotowania dokumentacji obejmującej kilka gmin i wymagającej z nimi uzgodnień i deklaracji wykupu gruntów. Dziś jednak nie ma co płakać, tylko zrobić wszystko, by na następny, jesienny konkurs, projekt był naprawdę gotowy i niezależnie od jego wartości możliwy do sfinansowania. Trzeba też rozmawiać, a w tych rozmowach staram się brać udział, o ewentualnym etapowaniu projektu, by dać szanse na pozyskanie potrzebnych pieniędzy, choćby z oszczędności na innych projektach - konkluduje parlamentarzystka.

Pytanie tylko, czy marszałek będzie zainteresowany etapem i jakim, skoro nie będzie miał w najbliższych latach pieniędzy na wykonanie kolejnych? Aby rozmawiać o tej drodze i o tym, co w zamian, trzeba też zrobić rozrachunek z popełnionymi błędami, za które - w razie niepowodzenia projektu - zapłaci, niestety, raciborski podatnik. W tym roku w budżecie Raciborza na dokumentację Racibórz - Pszczyna zapisano 940 tys. zł. 

Trudno się zatem dziwić, że entuzjazm sprzed 3 lat zastąpiło dziś milczące, zdaje się, przygnębienie. Prezydent ogłosił za to sukces wypożyczalni rowerów przy ul. Długiej. Chce uzyskać zgodę radnych na dwie kolejne. Potrzeba na to 60 tys. zł. - Nie jest to co prawda obwodnica, ale zawsze coś! - czytamy w jednym z komentarzy na naszym portalu.

Grzegorz Wawoczny

Plany przebiegu trasy dostępne są TUTAJ

Autor: Grzegorz Wawoczny,

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Reklama
Aktualności26 marca 202409:45

Wózek widłowy zmiażdżył podudzie pracownika

Wózek widłowy zmiażdżył podudzie pracownika - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
red., fot. arch. portalu
Aktualności27 marca 202410:26

Zielone Płuca na Ostrogu kontra deweloperka. Tężnia finiszuje a radny mówi o kulisach inwestycji [FOTO LOTNICZE]

Zielone Płuca na Ostrogu kontra deweloperka. Tężnia finiszuje a radny mówi o kulisach inwestycji [FOTO LOTNICZE] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
38
Racibórz:

Zielone Płuca Ostroga to projekt, który w 2021 r. poparło ponad 3,5 tysiąca mieszkańców Raciborza. W kwietniu 2024 r. kończy się pierwszy etap tego projektu. Raciborzanie będą mogli odpocząć przy tężni, która powstaje przy zbiegu ulic Książęcej i Elżbiety.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności26 marca 202409:36

Jazda na zderzaku zakończona kolizją

Jazda na zderzaku zakończona kolizją - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
red., fot. arch. portalu
Aktualności27 marca 202414:47

Konwencja programowa PiS do powiatu. Pięć konkretów [WIDEO]

Konwencja programowa PiS do powiatu. Pięć konkretów [WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
16
Racibórz:

Poseł Paweł Jabłoński oraz kandydaci PiS do Rady Powiatu Raciborskiego przedstawili dziś, 27.03., na Rynku swoje najważniejsze założenia programowe na kadencję 2024-2029.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności26 marca 202422:16

Pamiętaj o konfesjonale. Przedświąteczna spowiedź w raciborskich parafiach

Pamiętaj o konfesjonale. Przedświąteczna spowiedź w raciborskich parafiach - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Przygotowania do Świąt Wielkanocnych w wielu domach już na ostatniej prostej. Raciborskie parafie zachęcają w tym czasie do skorzystania z sakramentu pokuty.

opr. J.P.
Aktualności28 marca 202414:45

Bonus za wiek. Od marca to ponad 6 tys. zł

Bonus za wiek. Od marca to ponad 6 tys. zł - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim / fot. pixabay
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Dentica 24
ostrog.net
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Materiały RTK
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 22.03.2024
21 marca 202421:40

Nasz Racibórz 22.03.2024

Nasz Racibórz 15.03.2024
14 marca 202421:35

Nasz Racibórz 15.03.2024

Nasz Racibórz 08.03.2024
7 marca 202423:50

Nasz Racibórz 08.03.2024

Nasz Racibórz 01.03.2024
29 lutego 202423:20

Nasz Racibórz 01.03.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.