Nauczanie indywidualne nie dla orłów
W raciborskich szkołach rośnie liczba uczniów objętych nauczaniem indywidualnym. Obecnie w placówkach podległych miastu korzysta z niego 79 uczniów. - Wydawać by się mogło, że to nauczanie dla najzdolniejszych, tymczasem słyszałem, że to ciągnięcie za uszy - zauważył radny Dawid Wacławczyk.
- Nauczanie indywidualne rośnie z roku na rok lawinowo. W tej chwili, po dwóch miesiącach nauki, w szkołach podstawowych doganiamy już 2009 i 2010 rok - zauważyła wiceprezydent Ludmiła Nowacka na ostatniej komisji oświaty. - Pytanie, czy w ogóle jest możliwe opanowanie całego materiału przy 6 godzinach lekcyjnych tygodniowo - dodała.
Temat nauczania indywidualnego zainteresował radnego Dawida Wacławczyka (NaM). - Trafiły do mnie informacje, że często nauczaniem tym nie są objęte osoby najzdolniejsze, a wręcz odwrotnie. To nie szlifowanie talentów a ciągnięcie za uczy, a generuje ono duże koszty - zauważył radny.
- Nauczaniem indywidualnym objęci są uczniowie, którzy nie mogą przyjść do szkoły, a decydują o tym względy zdrowotne. Wnioskuje o to rodzic, który musi uzyskać potwierdzenie poradni. To prawda, że szeroko rozumie się obecnie stan zdrowia, który wskazuje na objęcie nauczaniem indywidualnym. Często decyduje o nim nadmierna pobudliwość, ADHD - przyznała wiceprezydent.
Na komisji, dyskutując o problemie nauczania indywidualnego, na które gmina przeznacza coraz więcej środków, wskazano, że rodzice powinni zastanowić się zanim podejmą decyzję o tej formie kształcenia dla swojego dziecka. Liczba godzin jest bowiem zbyt mała, by zrealizować program, przez co może ucierpieć dalsza edukacja dziecka. - Podczas nauczania indywidualnego dziecko nie kształtuje odpowiednich relacji z otoczeniem rówieśników, a to jest też bardzo ważne - dodała wiceprezydent Ludmiła Nowacka. Szkoły nie mogą kwestionować zaświadczeń wydanych przez poradnię i lekarzy, ale zauważalne jest, że rodzice zbyt pochopnie wybierają swoim pociechom taką formę nauki.
JaGA
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany